Unessa minulla oli ehkä hoidossa tai hyvin uusina lemmikeinä useita häkillisiä pieniä papukaijoja. Rottiani minulla ei ollut, mutta rottien puolen neliön häkkiä asuttivat useat papukaijat. Ne olivat kooltaan hyvin pieniä, vihreät eli normaalin väriset sekä siniset ecuadorinaraset, jotka olivat kooltaan seeprapeipon kokoisia, miinus peipon pitkähkö pyrstö. Häkissä oli myös undulaatin kokoinen tiibetinkaijakoiras, ja muitakin lintuja, mutten muista mitä. Muistan, että häkissä kuitenkin riitti vilinää ja vilskettä.

Toisessa huoneessa, en tiedä miksi niiden piti toisessa huoneessa olla, asusti pienessä häkissä vaalea harlekiini-helmiäis neitokakadunaaras. Se oli kai hoidossa tai karanteenissa, kun se oli eri huoneessa ja muistan että olin jostain syystä linnun voinnista huolissani.

Ekan, ison häkin linnut, tai siis osa niistä, onnistuivat jotenkin karkaamaan pienistä luukuista kun olin hoitamassa niitä. Vihreä ecu-pari oli kesympi ja ne menivät vaivatta ja rohkeasti hirssin (lintujen herkkua) perässä häkkiin. Sininen pariskunta oli hieman arempi, ne eivät kovin ihmisen läsnäollessa uskaltautuneet hirssin lähelle hermostuksissaan. En kuitenkaan voinut lähteä, sillä minun piti olla häkkien luukuilla vahtimassa, että jo häkissä olevat linnut eivät karkaisi ja että saisin luukut pian kiinni, kunhan karkuteillä olevat linnut menisivät sinne. Hieman arasteltuaan (no pun intended) ecu-koiras uskaltautui hirssin perässä häkkiin. Naaras meni pian perässä, tosin enemmän puolisonsa kuin herkun houkuttelemana.

Huomasin häkissä olevan pienen laiskiaisen myös, kun seisoin liian lähellä häkkiä, ja häkin pinnoissa kiipeilevä laiskiainen tarrasi pienillä kynsillään minua paidanhelmasta, eikä olisi halunnut päästää irti lainkaan. :D